για όσους δουλεύουν πολύ τον υπολογιστή σε φορητή λειτουργία θα έχουν βρεθεί μετά από κάποιο διάστημα με μερικά άδεια ( άχρηστα) σετ μπαταριών. η αγορά καινούργιου είναι “αλμυρή” σε αντίθεση με την αλλαγή μόνο των περιεχομένων μπαταριών. είναι πολύ εύκολη η αντικατάσταση ΜΟΝΟ για αυτούς που έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις , και μερικά απαραίτητα εργαλεία, αλλά ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΗ για όσους ΔΕΝ έχουν τις γνώσεις γιατί εκτός του ότι δεν θα καταφέρουν να κάνουν σωστή αντικατάσταση, και το πιο πιθανό να δημιουργήσουν πρόσθετη βλάβη από βραχυκυκλώματα και στο κύκλωμα τροφοδοσίας του LAPTOP.

ανοίγοντας σιγά/σιγά το κέλυφος των μπαταριών αντικρίζουμε………………..

DSCN1720      DSCN1718

οι μπαταρίες όπως βλέπετε , η κάθε μια έχει από μια σταγόνα σιλικόνη στερεώσεως ώστε οι μπαταρίες να είναι σταθερά κολλημένες στο κέλυφος, για αυτό όταν θα προσπαθήσουμε να τις βγάλουμε τραβάμε πολύ σιγά αλλά ΣΤΑΘΕΡΑ , από το ένα άκρο ώστε κάποια στιγμή να δούμε ότι απελευθερώνονται. σε αυτή την διαδικασία δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στην πλακέτα που βλέπετε ότι υπάρχει ώστε να μην την λυγίσουμε η την βραχυκυκλώσουμε, η ξηλώσουμε κάποια νησίδα.  στο σημείο αυτό πρέπει να πω , ότι απαγορεύεται αυστηρά η χρησιμοποίηση οποιουδήποτε μεταλλικού εργαλείου ( για να μην κάνετε βραχυκύκλωμα στο κύκλωμα της πλακέτας) , όπως επίσης να βραχυκυκλώσετε οποιαδήποτε μπαταρία. να έχετε υπ΄οψιν οτι και άδειες οι μπαταρίες έχουν ακόμη τάση και ένα μικρό ρεύμα και οποιοδήποτε τυχαίο η σκόπιμο βραχυκύκλωμα θα προξενήσει ζημία στο ηλεκτρονικό μέρος που ρυθμίζει την φόρτιση των μπαταριών όποτε μετά είναι άχρηστο να αλλάξετε μπαταρίες μια και καινούργιες να βάλετε δεν θα δουλέψουν, η δεν θα φορτίζονται.

DSCN1726A

το πρώτο πράγμα που κάνουμε …. με αγειωτο κολλητήρι και με απομόνωση μέσω μετασχηματιστή από το δίκτυο,       αφαιρούμε μια μια τις επαφές ΠΡΩΤΑ την Β μετά την C και μάλιστα μονώνουμε το άκρο από το λαμακι συνδέσεως ώστε να αποφύγουμε τυχόν ακούσια επαφή με την πλακέτα , και τέλος αφαιρούμε τα D και Α. να τα αφαιρέσετε με την σειρά που αναφέρω γιατί πρώτα πρέπει το ηλεκτρονικό κύκλωμα να ΑΠΟΔΕΣΜΕΥΤΕΙ από τις ενδιάμεσες τάσεις, και μετά να γίνει η τελική αποσύνδεση. ο λόγος είναι ότι και άδειες οι μπαταρίες έχουν μια μικρή πολική τάση που ενδεχομένως μας δημιουργήσει βλάβη στο κύκλωμα  ανιχνεύσεως / φορτίσεως.στην επανατοποθέτηση των καινούργιων μπαταριών αρχίζουμε την σύνδεση από  A  – D –B – C των σημείων συνδέσεως και μόνο με αυτή την σειρά.

DSCN1724A

στα σημεία Ε και Ζ , υπάρχουν αντιστάσεις ισχύος οι οποίες θα πρέπει να ελεχθουν για τυχόν ζημιά από υπερθέρμανση λογω βραχυκυκλωμένου στοιχείου, η τυχόν ολική διακοπή. ένα επί πλέον κόλλημα για φρεσκάρισμα των επαφών θα ήταν καλό, γιατί αυτά τα σημεία συνήθως καταπονούνται από θερμοκρασίες. στα σημεία H και G  συναντάμε δυο σενσορες θερμοκρασίας που κατά την διάρκεια της φόρτισης δίνουν εντολές στο ηλεκτρονικό κύκλωμα για τις θερμοκρασίες που αναπτύσσουν οι μπαταριές. η αποκόλληση του σενσορα πρέπει να γίνει πολύ προσεκτικά μια και είναι κολλημένος με ειδική σιλικόνη για την απαγωγή της θερμοκρασίας η οποία σιλικόνη είναι και κόλλα. φυσικό είναι ότι μετά την τοποθέτηση των καινούργιων στοιχείων θα πρέπει να ανατοποθετηθούν στο ίδιο σημείο και με τον ίδιο τρόπο. μεγάλη προσοχή πρέπει να δώσετε κατά την αποκόλληση ώστε να μην καταστρέψετε τους σενσορες. πρώτα με ένα ξυραφάκι τους ξεκολλάμε και μετά σιγά-σιγά αφαιρούμε την παλιά σιλικόνη προσέχοντας να ΜΗΝ προξενήσουμε ζημιά στο φιλμ.

DSCN1711

τα στοιχεία των μπαταριών είναι συνδεδεμένα όπως βλέπεται ανά δυο παράλληλα , και η μεταξύ τους σύνδεση γίνεται με μια ειδική λάμα. αυτή η λάμα σε καμία περίπτωση ΔΕΝ πρέπει να αντικατασταθεί με κάποιο είδος καλωδίου. υπάρχει ο κίνδυνος να πυρακτωθεί το καλώδιο μια και δεν έχετε τον απαιτούμενο χώρο να βάλετε κάποιο μεγάλης διατομής. στις καινούργιες μπαταρίες δεν υπάρχουν αυτά τα λαμακια συνδέσεως όποτε θα πρέπει να τα αφαιρέσετε και να τα χρησιμοποιήσετε εκ νέου. εδω θα χρειαστείτε ηλεκτροποντα για να τα κολλήσετε στις νέες μπαταρίες. σε περίπτωση που δεν έχετε ηλεκτροποντα, τρίψτε με γυαλόχαρτο χοντρό και το σημείο επαφής στα λαμακια αλλά και στην μπαταρία , και με ένα κολλητήρι πάνω από 150 ΒΑΤΤ “ γανώστε” τα σημεία επαφής, και κάντε γρήγορη κόλληση με υψηλή θερμοκρασία για να μην προλάβει να περάσει η θερμοκρασία στην μπαταρία. καλό θα ήταν κατά την όλη διαδικασία να ψύχετε με αέρα την μπαταρία. ιδιαίτερη προσοχή να κολληθούν με την σωστή πολικότητα για να μην έχουμε επαναλήψεις. με βγαλμένα όλα τα στοιχεία μπορείτε να κάνετε μέτρηση σε κάθε ένα στοιχείο για να δείτε σε τι κατάσταση είναι. μπορείτε ακόμη να χρησιμοποιήσετε ορισμένα εξ αυτών , φορτώνοντας  κάθε ένα με εξωτερικό φορτιστή εάν διαθέτετε, και ίσως μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε για λίγο ακόμη διάστημα σε άλλες χρήσεις , με μειωμένη απόδοση φυσικά.  σε καμία αλλά απολύτως καμία περίπτωση μην συνδυάσετε παλιές με καινούργιες μπαταρίες. πρέπει όλα τα στοιχεία που θα τοποθετήσετε να είναι καινούργια και μάλιστα επειδή ανά δυο παραλληλίζονται καλό θα ήταν να φορτιστούν κατάλληλα με εξωτερικό φορτιστή πριν τοποθετηθούν. ο λόγος είναι ότι κατά τον παραλληλισμό αποφεύγουμε να κάνουμε φορτίο την μια στην άλλη σε περίπτωση που έχουν διαφορά. το κόστος αντικατάστασης για αυτόν τον τύπο μου “πήγε” στα 23 δολάρια περίπου για όλες. μπορεί η αντικατάσταση  να σας πάρει λίγο χρόνο αλλά θα βρεθείτε με ένα στοκ από τρία – τέσσερα πακ μπαταριών σε εντελώς καινούργια κατάσταση που θα σας δώσει πολύ μεγάλη φορητοτητα καθώς μπορείτε να κάνετε εναλλαγή.

σε καμία περίπτωση μην προσπαθήσετε να κάνετε αλλαγή σε μπαταριές μόνος σας εάν ΔΕΝ έχετε τις απαιτούμενες γνώσεις και πείρα….και όχι επειδή νομίζετε ότι τις έχετε. είναι πολύ σωστότερο να αγοράσετε μια εξ ολοκλήρου καινούργια μπαταρία. στο δικό μου σετ χρησιμοποιείται το bg 29330  της TEXAS INSTRUMENTS  για τον έλεγχο και την φόρτιση των μπαταριών. είναι ο έλεγχος για 2-3-4 CELL LITHIUM-ION  και μπορείτε να πάρετε όλες τις πληροφορίες για αυτό στην σελίδα του κατασκευαστή….   http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/131479/TI/BQ29330.html        από την σελίδα του κατασκευαστή αν μελετήσετε το σχέδιο , θα δείτε ότι ελέγχει την φόρτιση και το ποσοστό φόρτισης σε κάθε ένα στοιχείο χωριστά, καθώς επίσης ότι ανιχνεύει την θερμοκρασία του κάθε στοιχείου χωριστά ώστε σε περίπτωση που ανιχνευτεί υψηλή θερμοκρασία τότε γίνεται αυτόματα μείωση της φόρτισης και σε ακραίες θερμοκρασίες ακόμη και η διακοπή αυτής. επίσης γίνεται διακοπή όταν σε ένα στοιχείο υπάρχει βραχυκύκλωμα και αναπτύσσει μεγάλες θερμοκρασίες. η επί μέρους σύνδεση του κάθε στοιχείου με το ολοκληρωμένο επιτρέπει την σωστή συντήρηση  και φόρτιση του κάθε στοιχείου χωριστά ,μια και όλα τα στοιχεία είναι συνδεδεμένα  σε σειρά. υπάρχουν πολλοί που μέσα από το BIOS επεμβαίνουν στις ρυθμίσεις αυτού του ολοκληρωμένου αλλάζοντας τις παραμέτρους , φόρτισης,ποσοστού φόρτισης, χρόνου φόρτισης, κ.α. πράγμα που δεν το θεωρώ σωστό γιατί ο κατασκευαστής λαμβάνει υπ όψιν την μακροζωία των μπαταριών , και την ομαλή φόρτιση αυτών ώστε να έχουν τις περισσότερες φορτίσεις κατά την διάρκεια ζωής τους, παράμετροι που ίσως δεν είναι γνωστές σε αυτούς που τις αλλάζουν. εάν “χτυπήσετε “τον τύπο της μπαταρίας που φαίνεται θα μεταφερθείτε στην σελίδα της μπαταρίας και θα έχετε όλες τις πληροφορίες που την αφορούν καθώς και άλλους τύπους με περισσότερα αμπέρ.     και μερικές ακόμη εικόνες…….

DSCN1718       DSCN1715

DSCN1717       DSCN1718

DSCN1726      DSCN1714

η χρησιμοποίηση μεγαλυτέρων σε χωρητικότητα αμπέρ των μπαταριών είναι εφικτή εάν μας το επιτρέπει το ολοκληρωμένο που υπάρχει, και πριν τοποθετήσετε μεγαλύτερες κάντε έναν έλεγχο για τον τύπο του ολοκληρωμένου που έχετε και τις παραμέτρους του από την σελίδα του εκαστοτε κατασκευαστή…..και μην ξεχνάτε…εάν δεν έχετε τις απαραίτητες γνώσεις δεν κάνετε καμία τέτοια επισκευή επειδή θα θέσετε σε κίνδυνο το LAPTOP….και την τσέπη σας.

ενημέρωση  7/3/2015

και η αντικατάσταση σε ένα άλλο ΠΑΚ μπαταριών…..

DSCN2947      DSCN2943

DSCN2946      DSCN2940

DSCN2941      DSCN2944

πολύ προσοχή  κατά το άνοιγμα και την αποκόλληση των μπαταριών να μην γίνει κάποιο ακούσιο βραχυκύκλωμα….. οι μπαταρίες έχουν υψηλά αποθέματα ισχύος ακόμη και άδειες.

συμπλήρωση και ανάλυση τρόπου αλλαγής μπαταριών…..27/01/2016

Nikos
27 Ιανουαρίου 2016 στο 01:08 Επεξεργασία

Ωραίο το άρθρο σου. Μήπως μπορείς να μου πεις αν γίνεται να βάλω μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρίες σε ένα battery pack από Asus. Τώρα έχει 6 cells των 2600mAh και το pack είναι 5200mAh (3 ζευγάρια στη σειρά).
Μπορώ αντί για 2600 να τις αντικαταστήσω με 3400mAh;
Βρήκα αυτές εδώ
https://www.fasttech.com/products/0/10001980/2741002-authentic-panasonic-ncr18650b-3-7v-3400mah
(οι 2600 είναι αυτές https://www.fasttech.com/products/0/10004182/1315001-authentic-lg-icr18650b4-18650-3-6v-2600mah)
ενώ ο controller της μπαταρίας είναι ο bq20z45
http://www.ti.com/lit/ds/slus800/slus800.pdf
Στο datasheet λέει Maximum capacity 65535mAh. Ακόμη οι μπαταρίες έχουν την ίδια μέγιστη τάση φόρτισης.

Ευχαριστώ

απάντηση   27/01/2016 από john micros …..

με ευκαιρία την ερώτηση του Νίκου θα δώσουμε και τις   “ηλεκτρονικές “ ενέργειες , αν θέλετε, που πρέπει να γίνουν πριν βγάλουμε τις μπαταριές από την σύνδεση τους.

1….οι μπαταρίες έστω και εντελώς άδειες ΔΕΝ πρέπει να αποσυνδεθούν….σε ΟΡΙΣΜΕΝΑ  μοντέλα μεταξύ αυτών και της ASUS, γιατί μηδενίζεται ο controller , με αποτέλεσμα όταν θα πρέπει να τοποθετηθούν οι καινούργιες , ο υπολογιστής θα μας βγάζει ένα Χ , (κόκκινο) στην φόρτωση που εννοεί ότι δεν φορτίζονται ενώ φορτίζονται, και δεν θα έχουμε ένδειξη των παραμέτρων φορτίσεως.

2…..η αλλαγή σε αμέσως μεγαλύτερη χωρητικότητα γίνεται πολύ εύκολα , χωρίς καμία αλλαγή στο πρόγραμμα του controller ,[θα έχουμε όμως μεγαλύτερο χρόνο φόρτισης, πράγμα που δεν μας απασχολεί ] αλλά πρέπει να εξετάσουμε με προσοχή τον χώρο που θα μπουν οι νέες μπαταρίες, γιατί σκοπιμως υπάρχουν κυκλικές βάσεις [τις οποίες πρέπει να κόψουμε με ένα κόφτη ] ώστε να χωρούν οι καινούργιες γιατί είναι 1,5 mm μεγαλύτερες σε διάμετρο με αποτέλεσμα να μην μπαίνουν. πρόβλημα μετακίνησης δεν υπάρχει , γιατί πλέον θα στερεωθούν με κόλλα σιλικόνης όπως και οι παλαιές.

3….αντκατασταση σε πολύ μεγαλύτερες όπως οι 5.200 mA , ΔΕΝ γίνεται γιατί πρέπει να προγραμματίσουμε εκ νέου τον controller , για το νέο ρεύμα των μπαταριών και τις άλλες παραμέτρους, το δε πρόγραμμα το οποίο πρέπει να κατεβάσουμε στοιχίζει το λιγότερο 120 ευρώ πράγμα ασύμφορο για αλλαγή ενός σετ μπαταριών και μόνο…..

4….σε θήκη μπαταρίας που έχουμε την ένδειξη κόκκινο Χ στον υπολογιστή , αγοράζουμε καινούργιο σετ μπαταρίας γιατί έχει γίνει μηδενισμός στον controller , και δεν θα έχουμε σωστές ενδείξεις και δεν συμφέρει οικονομικά η αγορά του προγράμματος για ένα μόνο σετ.

Ξεγέλασμα του controller…….

για να μην μας μηδενίσει ο controller κατά την αποσύνδεση των μπαταριών, κατασκευάζουμε ένα πολύ απλό κύκλωμα το οποίο μας επιτρέπει με την σύνδεση του στο κύκλωμα, ο controller να ‘’βλέπει’’ πάντα φορτισμένη και σε σύνδεση μπαταριά, όση ώρα εμείς βγάζουμε τις μπαταρίες και τροποποιούμε την θήκη ώστε να χωρέσουν οι καινούργιες……

memory μπαταριων_0002αβ

στην είσοδο που βλέπετε δίνουμε τάση από ένα σταθεροποιημένο τροφοδοτικό και με ψιλά καλώδια [μήκους 0,5 m , ώστε να μπορούμε να δουλεύουμε άνετα με το κέλυφος ] ενώνουμε τα σημεία A,B,C,D, με τα αντίστοιχα σημεία των εν σειρά μπαταριών [κοίτα σε παρακαλώ την Φώτο DSCN 1726 A για ,να καταλάβεις] που πρόκειται να βγάλουμε , αλλά η ένωση γίνεται επάνω στην πλακέτα και όχι στις μπαταρίες που θα βγάλουμε. έχουμε δηλαδή έναν συνεχή παραλληλισμό τάσεων και μπαταριών καθ ‘όλη  την διάρκεια της αλλαγής. [είναι αυτά με διακεκομμένες γραμμές ]. το κολλητήρι πρέπει να ΕΙΝΑΙ ΑΓΕΙΩΤΟ και απομονωμένο από το δίκτυο ώστε να αποφύγουμε τυχαίο μηδενισμό. αφού δώσουμε τάση με το κύκλωμα μας μπορούμε πλέον να ξεκολλήσουμε τις μπαταρίες και να προσαρμόσουμε την θήκη.

φορτώνουμε τις καινούργιες πριν την τοποθέτηση, και οι εργασίες αντικατάστασης και σύνδεσης γίνονται με την σειρά που περιγράφω πιο πάνω , προσέχοντας να μην γίνει κάποιο τυχαίο βραχυκύκλωμα κατά την κόλληση μια και το κύκλωμα μας βρίσκεται συνέχεια υπό τάση. δουλεύεται πολύ άνετα με τα μακριά καλώδια για να κάνουμε με την ησυχία μας την προσαρμογή των καινούργιων μπαταριών στην θήκη, μια και ο controller τροφοδοτείται συνέχεια από τάση οπότε δεν μηδενίζεται. όταν τοποθετηθούν σωστά τότε συνδέουμε τις καινούργιες μπαταρίες με τον controller, και ΜΟΝΟ ΤΟΤΕ αποσυνδέουμε τα καλώδια που έχουμε συνδέσει. το κύκλωμα θα μας στοιχίσει περίπου 3 ευρώ , και το χρησιμοποιούμε πάντα , άσχετα εάν έχουμε controlller που μηδενίζει ἤ όχι για να αποφύγουμε τα ‘’ περίεργα ‘’ των εταιρειών με τα κλειδώματα οικολογικού ‘’χαρακτήρα ‘’ .

ΝΑ ΔΙΝΕΤΕ ΠΡΟΣΟΧΗ στην διάμετρο των μπαταριών γιατί έχει παρατηρηθεί σε ορισμένες περιπτώσεις το πλαστικό κέλυφος να είναι τόσο χοντρό ώστε να μην χωρούν οι μεγαλύτερες και τότε πρέπει να τροχίσουμε εσωτερικά την θήκη.

μην ανακυκλώνετε τις παλαιές μπαταρίες…..μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε άλλες εφαρμογές που απαιτούν λιγότερο ρεύμα, με πολύ καλά αποτελέσματα και με σχετική μακροζωία λειτουργίας.

πολλοί που ασχολούνται με μπαταρίες……προσπαθούν να κάνουν απλώς αντικατάσταση……..ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ…..θέλει ΤΡΟΠΟΟ Γελαστούλης κλείνει το μάτι …..και 3 περίπου ευρώΟ Γελαστούλης χαμογελάει πλατιά.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΣΗΣ

ο παρακάτω τρόπος που περιγράφουμε γίνεται ΜΟΝΟ από άτομα που είναι σχετικά γιατί είναι πολύ επικίνδυνος όταν το άτομο δεν έχει την απαιτούμενη πείρα και κατά λάθος βραχυκυκλώσει κάποιο από τα σηρματάκια μεταξύ τους.  αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να δούμε εν λειτουργία εάν φορτώνουν, σε τι κατάσταση είναι το κάθε σκέλος , εάν η συνολική τάση είναι σωστή, εάν ο controller δέχεται την σωστή τάση και εάν την δίνει. με εκτός τροφοδοσίας βλέπουμε την συνολική αλλά και την επί μέρους κατάσταση των στοιχείων. η επέμβαση το αναφέρω για δεύτερη φορά γίνεται ΜΟΝΟ από άτομα που είναι σχετικά γιατί σε περίπτωση ακούσιου βραχυκυκλώματος προξενείτε ΖΗΜΙΑ.

DSCN4270        DSCN4269 

γδύνουμε ένα πολύκλωνο σύρμα και παίρνουμε τις τρίχες τις οποίες τοποθετούμε με τον τρόπο που φαίνεται με πάρα πολύ προσοχή….μια-μια στερεώνοντας με ζελοτειπ την τρίχα και από τις δυο μεριές ( προσοχή μεγάλη μην βραχυκυκλώσετε κατά λάθος τα σύρματα )

εάν το πακ μπαταριών είναι φορτωμένο θα δείτε μετρώντας ,τόσο την συνολική τάση  όσο και την επί μέρους τάση του κάθε στοιχείου.

DSCN4278       DSCN4279

με την τοποθέτηση επάνω στον υπολογιστή, και συνδέοντας την τροφοδοσία θα δούμε να αυξάνει η συνολική τάση της μπαταρίας αλλά και των επί μέρους στοιχείων. με αυτόν τον τρόπο βλέπουμε εάν ο υπολογιστής δίνει την απαιτουμένη τάση που χρειάζεται για να φορτώσουν οι μπαταρίες( μεγαλύτερη των 13,5 βολτ), εάν ο controller δίνει τάση, και τέλος εάν φορτώνουν τα στοιχεία και σε τι βαθμό.

τα συρματακια που τοποθετούμε, όταν είναι εκτός από τον υπολογιστή ενδέχεται να μην κάνουν επαφή με τις επαφές της μπαταρίας και θα το καταλάβετε από την ένδειξη του οργάνου που θα είναι 0 (μηδέν). αυτό λίγο μας ενδιαφέρει γιατί όταν κουμπώσει η μπαταρία στον υπολογιστή τότε σίγουρα θα κάνει επαφή γιατί τα λαμακια εξαναγκάζουν το συρματακι να ακουμπήσει στις επαφές.

κάθε τύπος μπαταρίας έχει ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ επαφές αλλά και πάλι λίγο σας ενδιαφέρει γιατί αλλάζοντας τις επαφές στους ακροδέκτες του πολυμετρου θα βρείτε και την συνολική τάση αλλά και τις επί μέρους τάσεις ( εάν υπάρχουν από τον κατασκευαστή).

απαιτείται η καλή γνώση ηλεκτρολογίας για την σύνδεση των επαφών και η καλή γνώση ηλεκτρονικών για να καταλάβουμε τι μας δείχνει το όργανο.

άτομα τα οποία δεν έχουν καλή σχέση ΝΑ ΜΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΟΥΝ να κάνουν τέτοιες συνδέσεις και απλώς να αγοράσουν ένα καινούργιο πακ μπαταριών από την εταιρεία.

άκρως επικίνδυνη συνδεσμολογία για όσους δεν είναι του επαγγέλματος. για τις μετρήσεις χρειάζεται πολυμετρο υψηλής ακριβείας.

j.m.