στην προσπάθεια μας να έχουμε καλύτερο ήχο σε μικρό χώρο και αν είναι δυνατόν να έχουν ωραία εμφάνιση , πέσαμε στο σφάλμα να γεμίσουμε τον τόπο με συσκευές 2+1 ἡ 5+1 , για κάποιο ραδιόφωνο ἡ κάποιο λαπτοπ, και ναι μεν έχουμε κάποια καλυτέρευση στον ήχο και σε μικρό καλαίσθητο χώρο, αλλά το αποτέλεσμα είναι πολύ φτωχό . ο λόγος είναι οι διαστάσεις των μεγαφώνων και η ποιότητα τους , που είναι αδύνατον να δώσουν υποφερτό ήχο. τα μεγάφωνα ευρείας αυτά μπορούν κάλλιστα να συγκριθούν σε απόδοση με μεγαφωνακια από τρανζίστορ μεσαίων του 1980.

DSCN3655DSCN3654[ενώ ο χώρος επαρκεί, έχουμε έναν εντελώς αναιμικό μετασχηματιστή,μια εξομάλυνση με 1000 μF, και το TDA2822 να οδηγεί τα μεγαφωνακια με ελάχιστη υπάρχουσα παλινδρόμηση ]

εξετάζοντας αυτά τα μεγάφωνα είδαμε ότι έχουν πολύ μικρό μέγεθος , πολύ άσχημη ανάρτηση, μικρή έως ελάχιστη παλινδρόμηση,μεγάλη παραμόρφωση για ελάχιστα βαττ, με αποτέλεσμα φυσικά να έχουν και την απόδοση που έχουν. χωρίς να αλλάξουμε τίποτα από το ηλεκτρονικό μέρος, απλώς βάλαμε δυο μεγάφωνα τριών δρόμων αυτοκίνητου (πολύ καλής ποιότητας) , στην θέση των προηγούμενων και πήραμε πολύ καλύτερο ακουστικό αποτέλεσμα , ασφαλώς σε μεγαλύτερο όγκο συσκευών. χωρίς να το θέλουμε το αυτί πηγαίνει μόνο του στα άσχημα ακούσματα που μετά από κάποια ώρα αρχίζει και γίνεται ενοχλητικό. οπότε είναι μονόδρομος η χρησιμοποίηση μεγάλων ηχείων έστω και εάν αυτά καταλαμβάνουν πολύ μεγαλύτερο χώρο, και ίσως γεμίσουμε τον χώρο ἠ τους χώρους αν θέλετε με κουτιά, αλλά τουλάχιστον θα έχουμε  αξιοπρεπή απόδοση από όποια και να είναι η αρχική συσκευή μας. η κατασκευή αυτή των ηχείων δεν έχει καμία σχέση με αυτά που κυκλοφορούν στο εμπόριο μια και δεν γίνεται οικονομία στα υλικά και στο κόστος. θα είναι αυτόνομα με  ξεχωριστό ενισχυτή και ισοσταθμiστή 10 περιοχών το κάθε ένα …….

ένα δείγμα από την συνδεσμολογία……βλέπουμε τον ισοσταθμιστή και τις ( 4) εξόδους που βγάζει…….

DSCN3527      DSCN3522

DSCN3529      DSCN3530 Α

με τα κόκκινα βέλη είναι οι 4 έξοδοι που παίρνουμε για να οδηγήσουμε τους 4 τελικούς ενισχυτές για κάθε ηχείο ξεχωριστά ώστε να μπορέσουμε να το προσαρμόσουμε στις απαιτήσεις μας αλλά και στην ακουστική του  χώρου . μια ματιά πως μπορούμε μέσω  του ισοσταθμιστή  να μεταβάλλουμε μια συχνότητα 10 ΚΗΖ τετραγωνικής μορφής….

DSCN3537        DSCN3538

DSCN3539      DSCN3540

DSCN3543      DSCN3544

DSCN3545      DSCN3535

έχουμε μια εικόνα για το πως μπορούμε να μεταβάλλουμε τα μπάσα….μεσαίες…πρίμα εκεί που εμείς θέλουμε ἠ να τα αφήσουμε εντελώς φλατ. συνήθως σηκώνουμε τις πολύ χαμηλές και υψηλές συχνότητες και υποβιβάζουμε τις μεσαίες.αυτό φυσικά ανάλογα τον χώρο και τα…….αυτιά του καθενός. φυσικά σε πολύ καλή διάθεση ίσως θα θέλαμε πολύ τονισμένες τις πολύ χαμηλές…..στην πρόσοψη υπάρχει και η επιλογή με πλήκτρο για να απομονώνεται  ο ισοσταθμιστης για το λεγόμενο φλατ παίξιμο, αν και θα είναι ξερό το άκουσμα ιδίως σε μεγάλους χώρους. η παραποίηση και το είδος της παραποιήσεως της απολύτου τετράγωνης μορφής μας δίνει οπτικά ποιες συχνότητες αποκόπτονται και ποιες ενισχύονται ανάλογα την μορφή που έχουν. περισσότερες όμως μετρήσεις  με γεννήτρια  λευκού θορύβου και αναλυτή σε συγκεκριμένο χώρο όταν τελειώσει η κατασκευή…….

θα γίνει κατασκευή 4 ηχείων των τριών δρόμων με κρος-οβερ ( crossover ), και ενός γουφερ για τις πολύ χαμηλές συχνότητες (subwoofer). μια ιδέα από την έναρξη των εργασιών…

DSCN3461      DSCN3462

DSCN3465      DSCN3467

η κατασκευή γίνεται με MTF ,  πάχος 25 mm , οι ενώσεις με κόλλα και βίδες ( όχι πρεσσαριστα ) και τα δε τέσσερα των 150 W  (RMS)έχουν διαστάσεις  90 cm X 38 cm X 38 cm.

για δε το ηχείο των 250 watt (RMS)  110 cm X 38 cm X 38 cm. το μεγάλο συνολικά βάρος , λόγω του πάχους του MTF , κρίνεται αναγκαίο από την μια μεριά να μην έχουμε ιδιοσυντονισμούς σε μεγάλη ισχύ και από την άλλη να μην “περιπατάνε “ τα ηχεία σε υψηλές εντάσεις. η επιλογή της κόλλας και της βίδας  αντί της πατούρας ή  και της ξυλοκαβίλιας έγινε σκόπιμα  για να μην ανοίγουν στις γωνίες από τους κραδασμούς ή από την άσχημη μεταχείριση (συχνό φαινόμενο). πάντοτε μιλάμε για καταστάσεις ισχύος RMS που σημαίνει πραγματική τιμή και όχι για καταστάσεις “ μουσική ισχύ “  ,Ρ/Ρ , και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο από διάφορα φαιδρά στον χώρο των μετρήσεων.

η όλη κατασκευή έχει υψηλό κόστος αλλά και είναι σίγουρο ότι πολλοί θα χρειαστούν την τεχνική βοήθεια από κάποιο έμπειρο,…..και πλήθος εργαλείων.

DSCN3470      DSCN3471

DSCN3468      DSCN3466

η διάταξη των μεγαφώνων καθώς και οι διαστάσεις των κουτιών έχουν ως εξής….

ηχειο 150 W dh      ηχειο 250 W δa

3way2 abcde

το πρώτο σε μικρότερο ύψος είναι για 150 watt και το δεύτερο στα 250 watt. η επιλογή των μεγαφώνων πάει << πακέτο>> με το crossover. αυτό σημαίνει ότι δεν γίνεται μια οποιαδήποτε επιλογή crossover, αλλά ενός συγκεκριμένου για τα συγκεκριμένα μεγάφωνα και για τις προκαθορισμένες συχνότητες που θα αποκοβουν ή αντίστοιχα αφήνουν να περνούν. ο πίσω χώρος των μεγαφώνων είναι ανεξάρτητος για κάθε σκέλος και περιλαμβάνει ειδική διαρρύθμιση του χώρου και του όγκου για κάθε ένα ξεχωριστά. θα ανεβάσω και φωτο αργότερα από την όλη διαμόρφωση και κατασκευή . ιδίως αυτό που μας ενδιαφέρει  εδω είναι ο χώρος του midrange.

το  subwoofer , είναι μια εντελώς διαφορετική κατασκευή και έχει το σχήμα και τις διαστάσεις ……

ηχειο 150 W subwoofer αb       ηχειο 150 W subwoofer. ααα

ηχειο 150 W subwoofer. αααβ

ο ενισχυτής ο οποίος θα το τροφοδοτεί θα δουλεύει μόνο στις συχνότητες εύρους του subwoofer με την τοποθέτηση ενός κατάλληλου ενεργητικού φίλτρου εισόδου και ασφαλώς με ειδική μέριμνα στην βελτίωση του τροφοδοτικού του για να έχει άριστη απόδοση στις πολύ χαμηλές συχνότητες αλλά και αν είναι δυνατόν ελάχιστη διακύμανση στα μεγάλα  ρεύματα.

ο ενισχυτής του subwoofer οδηγείται με αυτό το ενεργητικό  κατάλληλο φίλτρο –προενισχυτή ώστε η συχνότητα εξόδου να είναι 7 ΗΖ – 250 ΗΖ.  συχνότητες πάνω από τους 250 ΗΖ αποκόπτονται……..

tl072a

το subwoofer θα πρέπει να πάρει και από τα δυο κανάλια τις χαμηλές συχνότητες χωρίς να μετατρέψει την στερεοφωνία σε μονοφωνικό σήμα. μέσω των δυο 4,7 ΚΩ παίρνουμε σήμα από τα δυο κανάλια το οποίο το οδηγούμε στο πρώτο ήμισυ του LM833, και ακολουθουν δυο ενισχυτές με φίλτρα. το ένα φίλτρο αποτελείται από 120 nF/4K7/120nF ,και το δεύτερο από 180nF/4K7/68nF. αυτά τα δυο φίλτρα επιτρέπουν την διέλευση ενός εύρους συχνοτήτων 7 ΗΖ-250 ΗΖ , και από εκεί και πάνω οι συχνότητες κόβονται. σε κάθε φίλτρο είμαστε υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούμε και το ένα ήμισυ ενός ενισχυτή γιατί το κάθε δικτύωμα φίλτρου έχει μεγάλη εξασθένηση του αρχικού σήματος, και με αυτόν τον τρόπο έχουμε και μια μικρή ενίσχυση. στο τέλος έχουμε το τελευταίο ήμισυ του LM 833 του οποίου η ενίσχυση καθορίζεται από το τριμμερ των 4Κ7 ,και είναι βασικό γιατί χρησιμοποιούμε διαφορετική ενίσχυση των χαμηλών ανάλογα την ένταση της μουσικής. σε βραδινές ακροάσεις και με χαμηλή ένταση ελαττώνουμε πολύ τα μπάσα για να μην πάλλονται οι πόρτες ή τα τζάμια. αλλάζοντας τον πυκνωτή εξόδου από 1 μF σε 47 μF κατεβαίνει και άλλο η απόκριση αλλά δεν θα το συνιστούσα. ο ενισχυτής που ακολουθει αυτή την μονάδα θα πρέπει να έχει μεγάλο τροφοδοτικό με πολύ μεγάλους πυκνωτές εξομάλυνσης λογω των υψηλών ρευμάτων και της μεγάλης έντασης. η τυχόν εμφάνιση βόμβου των 50 ΗΖ θα γίνετε πολύ αισθητή στο subwoofer αλλά και πολύ ενοχλητική με ταυτόχρονη μεγάλη παραμόρφωση των χαμηλών. σπανίως από τα μουσικά κομμάτια που ακούμε θα φτάσουμε σε πολύ χαμηλές συχνότητες ή αν θέλετε σε συχνότητες κάτω από το ακουστικό μας φάσμα. βάζοντας μια ακουστική γεννήτρια , χρησιμοποιώντας κάπως υψηλή ένταση και κατεβαίνοντας κάτω από τους 45 ΗΖ θα δείτε κάποια στιγμή από μια συχνότητα και κάτω (ανάλογα το αυτί) ότι δεν θα ακούτε τίποτα, το subwoofer  θα πάλλεται και θα έχετε ένα κενό στο στομάχι με ένα αίσθημα ναυτίας. ασφαλώς μιλάμε για πολύ χαμηλές συχνότητες.   τα άλλα δυο σκέλη των προενισχυτων ενισχύουν από 150 ΗΖ και πάνω ομοιόμορφα με τα υπάρχοντα φίλτρα των  10nF/100K/10nF/120K και 10nF/82K/10nF/220K.  σε περίπτωση που χρησιμοποιηθεί γραμμικός ισοσταθμιστης στο σύστημα θα πρέπει να προσέξετε πολύ την ρύθμιση των πολύ χαμηλών συχνοτήτων για να μην έχετε παράλογα ακούσματα. ιδιαίτερη προσοχή στην ένταση αυτών των συχνοτήτων, έστω και αν είναι ευχάριστες στο άκουσμα αλλά σε πολύωρη και μεγάλη ένταση επιφέρουν βλάβες στο ακουστικό νεύρο , και θα πρέπει να γίνεται λογική χρήση της έντασης.                        τα καλώδια εσωτερικών συνδέσεων των μεγαφώνων ισχύος είναι πολύ μεγάλων διατομών για να περιοριστούν οι απώλειες σε υψηλα ρεύματα. μερικοί από τους χρησιμοποιούμενους τύπους………

DSCN3576      DSCN3577

DSCN3578      DSCN3579 τα σύρματα είναι 2Χ 4 mm και 2Χ6 mm θα πρέπει να κολληθούν με προσοχή και με μεγάλης ισχύος κολλητήρι.

και  άλλες ….αναβαθμίσεις…..29/08/2015

είναι μια ευκαιρία τώρα που θα αρχίσει η ζέστη να υποχωρεί, και αφού ανοίξαμε εργασίες…. ηχείων να αναβαθμίσουμε και μερικά από αυτά που έχουμε στις αποθήκες. μερικά  σετ πολύ καλά μεγάφωνα από την AUDAX (HT170A2) μαζί με κρός-όβερ και μερικά τουίτερ θα πάρουν θέση σε καμπίνες που ήδη υπάρχουν αλλά δεν μας εξυπηρετούν λόγω πλασματικής ισχύος.

DSCN3582      DSCN3583

DSCN3584       DSCN3585

και η προστασία των μεγαφώνων…

DSCN3581

πολύ μεγάλο ενδιαφέρον έχει η σελίδα της AUDAX  για κατασκευή καμπίνας  ή μετατροπή της ήδη υπάρχουσας. ρίξτε μια ματιά ιδίως στα κιτ…. και θα έχετε διαστάσεις και τρόπους κατασκευής…….

www.audax.com/archives.php

23/09/2015

Ένα ακόμη σετ ηχείων από το οποίο θα χρησιμοποιήσουμε μόνο το κουτί….

DSCN3014 (2)τα συγκεκριμένα ηχεία αποτελούν μέρος ενός ακριβού και επώνυμου σετ στερεοφωνικού πολύ γνωστής και μεγάλης εταιρείας, και ενώ έχουν καλή έως υποφερτή απόδοση  (για χαμηλή ισχύ), δεν είναι αυτό που λένε…….μια ματιά στην επόμενη εικόνα….

DSCN3010 (2)αBGCκατά αρχάς ανοίξαμε το ένα γιατί είχε κάψει το μεσαίο και το τουιτερ…..το αποτέλεσμα ήταν οτι……..κροςς οβερ δεν υπάρχει και ο διαχωρισμός γίνεται με δυο ηλεκτρολυτικούς …..έναν 22μF για το μεγάφωνο μεσαίων και ενός 4,7 μF για το τουιτερ…..και οι δυο απλοί ηλεκτρολυτικοί και με πολικότητα. από το αναγραφόμενα βλέπουμε πάλι αυτά τα γελοία φαινόμενα που αφορούν…. την ισχύ, φαινόμενα και γραφόμενα που απευθύνονται μάλλον σε  άσχετους. και το ωραίο της όλης υπόθεσης είναι ότι το woofer ζήτημα εάν αντέχει 15 watt  καθαρά…..δεν μιλώ για τα υπόλοιπα…….επειδή το στερεοφωνικό είναι πολύ καλό με πολλαπλούς ενισχυτές εξόδου και από ότι βλέπετε οδηγεί ξεχωριστά τα μπασσα και τις υψηλές με διαφορετικούς ενισχυτές. σημειωτέον ότι είναι αυθεντικό και όχι κάποια αντιγραφή. μέτρησα τον ενισχυτή και δίνει καθαρά 4 Χ  55 watt σε ωμικό φορτίο 8 ΩΜ και με πολύ καλά χαρακτηριστικά, οπότε πάμε για αντικατάσταση των μεγαφώνων με πραγματική ισχύ και πολύ καλή ποιότητα, και την τοποθέτηση ενός πραγματικού κροςς/ὄβερ και όχι με πυκνωτές εν σειρά. από το όλο σύστημα το μόνο που κρατάμε είναι το κουτί το οποίο έχει άριστη εμφάνιση ….και μόνο αυτό. Και μάλλον επειδή το πράγμα με τα ηχεία τουλάχιστον έχει παραγίνει, πριν την αγορά ἤ ανοίγουμε να δούμε το περιεχόμενο ἤ προβαίνουμε σε ιδιοκατασκευη για να είμαστε σίγουροι τι απόδοση θα έχουμε.

περισσότερα όταν…… προχωρήσουν οι εργασίες μετά τις διακοπές………

john micros

Advertisements